Co przychodzi ci w pierwszej chwili na myśl, gdy słyszysz: marketing bezpośredni? Mnogości osób kojarzy się on z namolnymi domokrążcami, zakłócającymi mir domowy w najmniej właściwych chwilach.

To niezbyt trafne skojarzenie, bo sprzedaż face-to-face jest jedynie malutką częścią tejże idei.
Wszystko zaczęło się pod koniec dziewiętnastego stulecia, kiedy to amerykańska firma Sears opublikowała pierwszy katalog wysyłkowy. Propozycja była skierowana głównie do zamieszkujących dalekie tereny wiejskie farmerów, okazjonalnie bywających w dużych miastach, gdzie umiejscowione były sklepy tej marki. W tenże sposób Sears uruchomił innowacyjny, kanał dystrybucyjny – marketing bezpośredni.
Materiał analizujący taką problematykę jest niezwykle drobiazgowy, ale dobrze byłoby poznać inny punkt wiedzenia. My zalecamy to źródło.
Nie czekał, aż konsument pojawi się w punkcie handlowym lub przeczyta reklamę w czasopiśmie – sam najpierw zwrócił się do odbiorcy, dając równocześnie możliwość wysłania informacji zwrotnej, zatem zamówienia. Współcześnie przedsiębiorstwa częstokroć organizują przeróżne konkursy dla odbiorców. Organizacja konkursów ma być lepem dla klienta- organizacja konkursów.
Pośród standardowych narzędzi marketingu bezpośredniego wymienia się pocztę tradycyjną a także elektroniczną, spotkania face-to-face jak też reklamę internetową. Naczelną ideą jest tu to, iż klient nie musi udać się do sklepu, aby poznać ofertę oraz dokonać zakupu – otrzymuje kompletne informacje na temat wyboru jak też możność nawiązania zwrotnego kontaktu w celu dokonania zamówienia.
Naczelnym instrumentem współczesnego marketingu bezpośredniego będzie baza danych o konsumentach, zawierająca nie jedynie dane socjodemograficzne lecz także głębsze wiadomości na temat ich działalności w sieci, poprzednich sprawunków etc. By opracować kampanię dane owe powinny być zestandaryzowane. Standaryzacja danych nastręcza obliczenia średniej oraz odchylenia standardowego- standaryzacja danych.